Maak kennis met onze Innovatieadviseur Ayşe
Geplaatst op: dinsdag 28 februari 2023
Ayşe Bulut (27 jaar) is sinds eind maart 2022 werkzaam als Innovatieadviseur bij Opella. Ze is creatief, heeft een voorliefde voor het begeleiden van innovatietrajecten en denkt hierbij graag ‘out of the box’. Wanneer Ayşe een succesvolle werkdag heeft afgesloten gaat het volume van haar autoradio omhoog en rijdt ze zingend naar huis. Wat houdt haar functie eigenlijk in en wat maakt haar werk zo leuk? Daar vertelt ze je graag meer over!
Aan de slag als Innovatieadviseur
‘Ik heb de studie gezondheidszorgtechnologie gevolgd met een specialisatie in ergonomische ontwerpen. Na het behalen van mijn diploma ben ik naar de andere kant van Nederland verhuist en als zorgconsulent gaan werken bij een software leverancier van elektronische patiëntendossiers. Hier heb ik veel geleerd over zorgprocessen registratie, maar in dit werk mistte ik de vrijheid in mijn creativiteit en het contact met de zorg. Dus ik ging op zoek naar een leuke werkgever die mij dit wel kon bieden, in de buurt van mijn geboorteplaats Nijmegen. Ik kwam de vacature van Opella tegen via LinkedIn… en nu werk ik hier alweer bijna een jaar met veel plezier!’
Creatief denken stimuleren
‘Bij mijn sollicitatie stond de inhoud van mijn functie nog niet helemaal vast, wat voor mij een extra reden was om de uitdaging aan te gaan. Opella heeft verschillende zorgdisicplines (wijkverpleging, verpleeghuiszorg, revalidatie, en nog veel meer), waardoor ik op meerdere vlakken binnen de zorg werkzaam ben en mijn werk erg gevarieerd is. Ik richt mij op innovatie in de brede zin, zorgtechnologie en het proces daaromheen: hoe krijgen we het voor elkaar dat we korte banden leggen met de praktijk? We willen innovatieprojecten graag meer centraal gaan organiseren, zodat locaties en de zorgprofessionals niet alles zelf hoeven op te pakken. Innovatie is iets leuks, en ik vind het mooi als ik mensen op een speelse manier kan faciliteren om ideeën te bedenken en informatie vanuit de praktijk te verzamelen. Dat is ook één van de redenen dat we zijn gestart met ‘Het idee van Opella’. Collega’s kunnen creatieve ideeën op het gebied van innovatie insturen. Ieder kwartaal wordt het beste idee uitgekozen en ook daadwerkelijk uitgevoerd.’
Opella en innovatie
‘We zijn momenteel met allerlei projecten bezig, waaronder het testen van de inzet van een bedsensor die zorgprofessionals helpt bij het regelen van gerichte zorg. In februari zijn we met twee nieuwe projecten van start gegaan. We zetten zorgrobot Tessa in bij 25 van onze klanten in de wijkverpleging. Deze zorgrobot helpt klanten om structuur aan te brengen in het dagelijkse leven. Het herinnert klanten aan kleine taken en geplande afspraken. Ook geeft ze suggesties voor activiteiten zoals koffiedrinken. Daarnaast zijn we de proeftuin gemeente Ede gestart, waarbij het effect van de TimeSteps applicaties worden onderzocht met als belang regionale samenwerking te stimuleren. De inzet van dergelijke innovaties heeft als doel de zorg effectiever in te richten en de zelfredzaamheid van klanten te vergroten, waardoor klanten zich minder afhankelijk voelen. Uiteindelijk staat alles ten dienste van de zorgprofessional en de klant.’
Omgaan met weerstand
‘Uiteraard kan ik deze projecten niet alleen uitvoeren, ik heb contact met veel verschillende collega’s binnen Opella, waaronder de teams ICT, inkoop en verkoop, leidinggevenden en andere collega’s. We starten een innovatieproject altijd met een kick-off en tijdens het project zijn er evaluatiemomenten. Bij elke implementatie heb ik ook te maken met weerstand. Door collega’s de impact en urgentie van het probleem te laten beseffen probeer ik hun vertrouwen te winnen en hen mee te krijgen in de verandering.’
Open werksfeer
‘Als Innovatieadviseur ben ik onderdeel van het team Kwaliteit en Innovatie (KEI). Ik heb een zelfstandige functie, maar ik ontvang fijne begeleiding van mijn leidinggevende en kan altijd overleggen met mijn collega’s. We hebben elkaar onderling ook nodig bij projecten en vullen elkaar aan. Ik probeer vaak langs te gaan op locaties, in de wijkverpleging en bij andere teams om te kijken wat er gebeurt en waar collega’s en klanten tegenaan lopen. Soms kan er geld bespaard worden door efficiëntere inrichtingen, maar in andere gevallen kan het juist nodig zijn om ergens in te investeren wat in de toekomst terug verdiend kan worden. Ook ga ik regelmatig naar congressen en beurzen op het gebied van innovatie. Het werkveld is continu in beweging, waardoor het van belang is dat ik op de hoogte blijf van de laatste ontwikkelingen. Ik ben blij met de ruimte en het vertrouwen dat ik bij Opella krijg! Dit motiveert mij om mijn werk nog beter aan te pakken.’
Wil jij onze klanten ook de best mogelijke zorg bieden?